loader
van loon accountants

Samenstellen jaarrekening

Samenstellen jaarrekening zelf doen, of juist uitbesteden aan uw accountant? Wij adviseren onze klanten om de jaarrekening op te laten stellen door de account. Dit advies geven wij oprecht om ondernemers zo goed mogelijk van dienst te kunnen zijn. In het jaarverslag blikt u terug op de bedrijfsactiviteiten van het afgelopen jaar. De inhoud van het verslag dient in veel gevallen als basis voor het nemen van belangrijke beslissingen voor uw bedrijf. Om deze reden vinden wij het belangrijk dat uw jaarrekening vakkundig en foutloos wordt samengesteld. Heeft u zelf vragen over het opstellen van uw jaarrekening? Neem dan contact met ons op. Samen zorgen wij dat u de juiste beslissingen neemt waarmee u de toekomst van uw bedrijf waarborgt!

Verplichting tot samenstellen jaarrekening

Niet iedere ondernemer is verplicht om een jaarrekening samen te stellen. Eenmanszaken en vof’s mogen zelf de keuze maken of men een jaarrekening noodzakelijk acht. Toch kiezen veel van deze ondernemers voor een fiscaal verslag. Een verslag wat bestaat uit slechts enkele pagina’s, maar perfect de prestaties van het afgelopen jaar weergeeft.

Grotere ondernemingen, zoals bv’s, nv’s, zijn verplicht om ieder jaar een jaarrekening te laten opstellen. Tevens zijn deze ondernemingen wettelijk verplicht om de jaarrekening te deponeren bij de KVK. Bij grotere bedrijven is het daarnaast noodzakelijk dat deze goedgekeurd wordt door een accountant.

Waarom een jaarrekening laten samenstellen?

Bent u een rationele of emotionele ondernemer? Ofwel: neemt u beslissing aan de hand van cijfers of op gevoel? Uit de praktijk blijkt dat ondernemers vaak beslissingen nemen op gevoel. Niets mis mee natuurlijk. Maar in sommige gevallen is het handig om uw keuzes te baseren op feiten. Zeker als het gaat om zaken die belangrijk zijn voor de toekomst van uw bedrijf. Elk bedrijf moet dergelijke beslissingen nemen. Of u nu een eenmanszak bent, of een DGA. Twijfelt u over het samenstellen van de jaarrekening? Plan dan vrijblijvend een kennismakingsgesprek!

 

De opbouw van een jaarrekening 

In het algemeen geldt hoe groter de onderneming, hoe meer financiële informatie de jaarrekening bevat. In de basis bestaat een jaarverslag uit de volgende elementen:

  • De Balans: een momentopname van de financiële situatie.
  • Winst- en verliesrekening: het overzicht van de inkomsten en uitgaven in de betreffende periode.
  • De toelichting: deze informatie is sterk afhankelijk van de grootte van uw organisatie. Denk hierbij informatie over het aantal medewerkers, tot betalingen aan directieleden.
  • Accountantsverklaring: deze verklaring is normaal gesproken alleen verplicht voor grotere ondernemingen. De accountant controleert het document schrijft daar een onafhankelijk rapport over.